Fijne webshop: De Kleretoko

20160704_221826

There’s a new shop in town: De Kleretoko. Ik stuitte via facebook op dit Leidse initiatief. Een webshop met leuke tweedehands kleren voor prijzen die kunnen concurreren met de kringloop. Perfect voor een studentenstad dus. Toch was dat niet het eerste waar ik door werd aangetrokken. Dat was namelijk de bijzondere benadering. Als je in Leiden woont, wordt je bestelling persoonlijk (en gratis) bij je afgeleverd. Geweldig toch? En voor mij bovendien de ideale gelegenheid om de persoon achter de Kleretoko te leren kennen. Ik bestelde dus gauw een jumpsuit  – voor een luttele 6 euro – en plande mijn bezorgafspraak.

Thuisbezorgd
Eigenlijk was ik al bijna vergeten dat er nog een pakje moest komen, toen maandagavond de bel ging en oprichtster Mira Geirnaert voor de deur stond. Met een prachtig ingepakt pakketje. Ik had er al niet veel voor betaald, maar door deze verpakking werd het al helemaal net een cadeautje.

Op deze manier brengt Mira nu een week of drie de bestellingen rond, voornamelijk bij studenten. Toen ik opbiechtte dat ik het bezorgmoment bijna vergeten was – al had ik ‘m expres gepland op een avond dat ik sowieso thuis was voor een etentje – bedacht ze meteen dat het misschien handig is om nog een herinnerings-sms te sturen. Dat is nog eens directe invloed op de bedrijfsvoering! Heel wat leuker dan de ellenlange standaardenquêtes waar je na een online aankoop zo vaak mee bestookt wordt.

Gelukkig heeft Mira nog niet héél vaak voor een dichte deur gestaan tijdens haar pakjesronde. Dat is een voordeel van een klantenkring die voornamelijk uit studenten bestaat: meestal is er wel een huisgenoot thuis die iets aan kan nemen. Al raad ik je vooral aan om zelf eens kennis te maken met Mira, veel leuker!

Nieuwe kansen
De Kleretoko moet hergebruik van kleding makkelijker maken. De webshop – die er heerlijk overzichtelijk uitziet, zonder poespas maar met de juiste zoekfuncties en duidelijke foto’s –  verkoopt voornamelijk merken die je in de gemiddelde winkelstraat tegenkomt. Mooi en modieus dus. En zonde als deze kledingstukken hun dagen moeten slijten achterin een kast of erger, bij het vuilnis eindigen.

Mira is al langer bezig met hergebruik van kleren. Een aantal jaar geleden organiseerde ze al populaire kledingruils op allerlei locaties in Leiden. Ik hoop dat dit nieuwe, kleinschalige plan haar weer net zoveel duurzame voldoening zal geven. Toen ik net weer even in de webshop keek, zag ik dat al weer allerlei leuke nieuwe dingen waren toegevoegd. Het verloop zit er duidelijk goed in, wat een goed teken is voor de toekomst van de shop. Van deze stukken werd ik meteen al weer hebberig:

Rok met print –  XS – 7 euro
Korte blouse – XS/S/M – Merk onbekend – 6 euro
Kort jasje – One Size – 7 euro

Aankoop
Ohja, en de jumpsuit? Hij is net te luchtig om nu ‘aan’ te showen, maar gaat absoluut mee op vakantie volgende week. Mooie kleur, lichtgewicht en zeer geschikt voor verhitte Roemeense zomerdagen. En hij zit als gegoten. Bedankt Mira!

Jumpsuit Kleretoko

De Kleretoko bezorgt in Leiden op maandag en donderdag tussen 18 en 20 uur. Voor bestellingen buiten Leiden betaal je 3,95 euro verzendkosten. 

 

 

 

Geef een reactie

